Uppmuntran till lojala kunder

21 juli 2020 patrick pettersson

När man driver en verksamhet är lönsamheten det absolut viktigaste. Med lönsamhet följer andra positiva effekter som exempelvis förmåner för personalen. Möjlighet att kunna investera i nya produkter eller maskiner. Samt skapa en trivsam miljö för de anställda. Men hur gör man då för att kunna knyta kunderna till det egna företaget under en lång tid framöver? Ett av flera sätt är att skapa någon typ av lojalitetsprogram. Programmet bör ger en win-win-känsla för både företagen och för kunderna, exempelvis i form av rabatter och andra erbjudanden som gör att kunden känner sig betydelsefull.

 

Hur skapar man en lojalitetsprogram?

Det finns olika sätt att skapa en kundklubb för företag. Det kan handla om kunder i butik eller via nätet som genom att handla kontinuerligt hos företaget samlar på sig poäng. Deras poäng kan i sin tur omvandlas till pengar eller rabatter när det är dags att handla. Man kan också välja att i lojalitetsprogrammet lägga in kundrabatter och extra förmånliga erbjudanden. Kanske man önskar olika nivåer med olika rabatter. De mest lojala kunderna bör nämligen få de bästa priserna, vilket i sin tur sporrar andra att samla ihop mer poäng för att komma upp till en högre nivå.

 

 

Knyt fler till företaget med lojalitetsprogram

Har man förutom direkta kunder via butik eller internet även underleverantörer av företagets produkter. Ja då har man ytterligare en stor grupp försäljare att knyta till sig via en speciell kundklubb. Så hur gör man? Det bästa sättet är att ta kontakt med företag som specialiserar sig på just kundklubbar och vet precis hur marknaden fungerar. Gå exempelvis in på https://www.inspirationcompany.se/ och läs mer om hur det fungerar. Företagen som arbetar med dessa tjänster för en regelbunden kommunikation om vad man behöver och skapar sedan ett program som levereras klart att användas till företagets och kundernas glädje.

Fler nyheter